Pagina instellingen

Tekstgrootte

  • De Oversteek
    • Onze school
    • Missie en visie
    • Vreedzame School
    • Verrijking buiten de groep
    • Het monument
    • Buurtteams Jeugd en Gezin
    • Medezeggenschapsraad
    • Oudervereniging
  • Praktische Informatie
    • Agenda
    • Schooltijden
    • Schoolvakanties en studiedagen
    • Opvang buiten schooltijden
    • Overblijven - TSO Het Lammetje
    • Verlof aanvragen
    • Ziekmeldingen
    • Externe Ondersteuning
    • Nieuwsbrieven archief
    • Klachtenregeling
    • Stichting Leergeld
  • Aanmelden
    • Aanmelden vierjarigen
    • Aanmelden overige kinderen
    • Kennismaking & rondleiding
  • Formulieren
  • Contact
  • Berichten
Zelfstandig werken
Passend Onderwijs
Werken met projecten
Samen vieren

Missie en visie

OBS De Oversteek is een openbare basisschool die zich als onderwijsinstelling inzet om kinderen van 4 tot 12 jaar in alle aspecten van hun ontwikkeling een ononderbroken ontwikkeling te laten doorlopen. Als openbare basisschool staat De Oversteek open voor alle kinderen, ongeacht hun levensbeschouwelijke achtergrond.

Missie 

Goed (gebaseerd op de wetenschap, doen wat werkt) onderwijs geven aan de leerlingen van OBS de Oversteek.

Visie

Op OBS de Oversteek hanteren we het leerstofjaarklassensysteem. Veiligheid, relatie en herkenbare routines binnen de eigen jaargroep zien wij als belangrijke basis om te komen tot leren. Onze kernwaarden vormen de basis en richting van ons onderwijs. De kernwaarden van OBS de Oversteek zijn: vakmanschap - ontwikkelen - eerlijkheid - leerplezier

Vakmanschap

Op OBS de Oversteek zijn wij deskundig. We hebben kennis van ons vak en tonen eigenaarschap.

Ontwikkelen

Op OBS de Oversteek werken wij doelgericht. Alles wat wij doen, staat in het teken van groei en leren.

Eerlijkheid

Op OBS de Oversteek zijn wij eerlijk naar elkaar, de leerlingen en de ouders. Dit kan soms moeilijk zijn, maar dit doen wij vanuit het hart. Wij waarderen ieder mens en zijn open naar elkaar.

Leerplezier

Op OBS de Oversteek gaan we voor leerplezier bij zowel leerlingen als onderwijsprofessionals. Wij nemen ons vak serieus en hebben plezier. We zijn positief en zien kansen.

Algemene visie op onderwijs

Wij hebben als leerkracht de ‘sleutelpositie’ in het leren van leerlingen. We focussen op een brede ontwikkeling. Het overdragen van kennis staat daarbij voorop. De leerkracht bepaalt wat wanneer aangeboden wordt qua leerdoelen en leerstof. De leerling is mede-eigenaar van het eigen leerproces.

Door de vaste routines en structuren binnen ons leerstofjaarklassensysteem komen kinderen optimaal tot leren.

Visie op pedagogisch handelen en klimaat

Wij bouwen aan een veilige en respectvolle omgeving waar iedereen gehoord en gewaardeerd wordt. Dit doen wij vanuit de uitgangspunten van De Vreedzame School; we werken aan een gemeenschap waarin leerlingen met plezier samenwerken, conflicten op een constructieve manier oplossen en verantwoordelijkheid nemen voor zichzelf en anderen.

Ons handelen wordt gekenmerkt door rust, regelmaat, ritme, vaste routines en een focus op relatie.

Visie op didactiek

Wij werken met de bouwstenen van de Wijze Lessen. Wij geven instructie aan de groep en houden daarbij rekening met de onderwijsbehoeftes van de individuele leerling (waar mogelijk).

Wij kiezen de meest geschikte werkvorm en strategieën die aansluiten bij de specifieke situatie en de behoeften van de leerlingen.

Visie op eigenaarschap

Op onze school wordt een leeromgeving gecreëerd waarin zelfredzaamheid, zelfstandigheid en eigenaarschap wordt gestimuleerd.

De leerkrachten moedigen onze leerlingen aan om meer eigenaarschap te nemen over hun leerproces en de aangeboden leerstof.

Visie op toetsen

Onze visie sluit aan bij het toetsmodel van expertisecentrum Thomas More: toetsen om te leren, toetsen als leren en toetsen van het leren. We geloven dat toetsing niet alleen een middel is om prestaties te meten, maar ook een krachtig instrument om leren te stimuleren en eigenaarschap bij leerlingen te bevorderen.

Toetsing is voor ons een essentieel onderdeel van het leerproces. We zetten Citotoetsen in om de onderwijskwaliteit te monitoren en inzicht te krijgen in de ontwikkeling van onze leerlingen. Deze resultaten geven ons handvatten om het onderwijsaanbod te evalueren en waar nodig te verbeteren.

Naast de Citotoetsen maken we gebruik van methodetoetsen die leerlingen gerichte feedback geven op hun leerproces. Deze feedback stelt hen in staat om bewuster en kritischer naar hun eigen leerontwikkeling te kijken en daar actief van te leren.

Respect

Respect hebben voor elkaar vinden we belangrijk op onze school. Elkaar leren accepteren in de "eigen aardigheden" en open staan voor elkaar en naar elkaar luisteren zorgen voor een sfeer van tolerantie en solidariteit. Een sfeer die we willen koesteren en waar we ook, dagelijks, aan willen werken.

Bent u nieuwsgierig naar hoe deze visie vorm krijgt binnen onze school? 

U kunt uzelf aanmelden voor een kennismakingsgesprek en een rondleiding (start 9.00 uur) op onderstaande data:

  • woensdag 27 augustus 2025
  • woensdag 8 oktober 2025
  • woensdag 21 januari 2026
  • woensdag 18 maart 2026
  • woensdag 20 mei 2026

Graag uw aanmelding mailen naar administratie.oversteek@conexus.nu

Ook vinden we het fijn om bij uw aanmelding gelijk een telefoonnummer te ontvangen. Zodat we makkelijk met u in contact kunnen komen in het geval dat nodig mocht zijn.

Klik hier om naar de pagina te gaan waar u de schoolgids kunt downloaden. Ook hierin wordt de visie van OBS De Oversteek beschreven.

Schoolgids 2024-2025

School Ondersteunings Plan

Protocollen en formulieren

Agenda

Hoofdgebouw

Pijlpuntstraat 1
6515 DJ Nijmegen

024 - 348 99 55

directie.oversteek@conexus.nu

Links

Privacyverklaring
Privacyreglement
Reglement Cameratoezicht
Cookies op www.oversteek.nl
Disclaimer

De Oversteek valt onder het bevoegd gezag van Stichting Conexus.

  • Privacy statement

    Privacyreglement
    Reglement cameratoezicht
    Privacyverklaring
    Cookies

  • Cookie statement
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools

Modal title